Alex Bohm päätyi alalle sattumalta – nyt hän johtaa X-Copya kasvuvaiheeseen ja uskoo palveluun.
X-Copyn menestys perustuu palveluun. Asiakkaiden ongelmiin ei etsitä tekosyitä, vaan ratkaisuja.– Me ei sanota ei. Jos asiakkaalla on tarve, me järjestetään se. Tämä ala on luottamusta – meidän pitää olla paikalla ja pitää lupaukset, kertoo Alex.
X-Copy on palvellut asiakkaita pitkään Canonin ja Xeroxin laitteilla, mutta tuotantotulostuksessa tarvittiin rinnalle uusi vaihtoehto. Alex halusi laajentaa valikoimaa ja vastata paremmin graafisen alan monipuolisiin tarpeisiin.
– Kaikelle ei löydy yhdellä laitteella ratkaisua. Meillä on ollut tarve täydentää palveluportfoliota laadukkaalla tuotantotulostimella, joka tuo skaalautuvuutta ja tuotantovarmuutta, Alex kertoo.
Valinta kohdistui Ricoh Pro C9500 -laitteeseen, jonka Docus toimitti joulukuussa 2024 ja Ricoh Pro C7500 jonka Docus toimitti alkukesästä 2025. Ennen päätöstä käytiin demopäivillä ja kartoitettiin laajasti eri vaihtoehtoja.
Lopulliseen valintaan vaikutti vahvasti myös Docuksen lähestymistapa.
– Docus teki alusta asti selväksi, että he haluavat meidät asiakkaakseen – ja sen huomasi. He ovat rehellisiä, seisovat sanojensa takana ja pitävät yhteyttä. Tapaamisiin tulee koko tiimi, Alex sanoo.
Yhteistyö ei rajoittunut vain laitetoimitukseen. Docus oli mukana myös rahoitusratkaisun rakentamisessa.
– Riskiä jaettiin ja hankinta saatiin tehtyä hallitusti. Tällainen kumppanuus on arvokasta.
– Docus ei ole meille vain laitetoimittaja, vaan enemmän.
Ricoh Pro C9500 on tuotannon pääkone ja Ricoh Pro C7500 täydentää tuotantoa.
Uusi Ricoh otettiin tuotantoon heti. Laitteen integrointi sujui ongelmitta ja koulutus hoidettiin suunnitelmallisesti. Erityistä kiitosta saa laitteen helppous ja toimintavarmuus. Digitaalinen painotuotanto sujuu nyt ilman katkoksia.
– Meillä ei ollut tuotantokatkoksia. Tulostin tuli, asennettiin suunnitellusti ja lähti heti pyörimään. Se solahti osaksi arkea ja meidän työnkulkua, Alex kertoo.
Ricohin vahvuuksia ovat laatu, nopeus ja vähäinen huoltotarve. Tämä on kriittistä yritykselle, joka palvelee niin suuria kuin pieniä asiakkaita.
– Pienasiakkaat ovat meille tärkeitä. He tuovat merkittävän osan kassa virrasta, ja heitä pitää pystyä palvelemaan samalla tasolla kuin isoja.
Alex näkee alalla selkeän muutoksen: digipainaminen kiinnostaa yhä useampaa, ja tarve nopeille, skaalautuville ratkaisuille kasvaa.
– Porukka alkaa olla kypsä digiin. Halutaan laatua ja luotettavuutta, ja me halutaan olla se, joka sen tarjoaa.
Uusi Ricoh antaa mahdollisuuden tavoittaa uusia asiakkaita ja kasvattaa kapasiteettia maltillisesti.
“Me ei haettu vain laitetta, vaan kumppania”, kuvailee nuori yrittäjä. X-Copy uudistuu nyt vauhdilla ja päivittää ilmeen ja palvelut tukemaan asiakkaiden toiveita ja tarpeita.