Blogi

KTMP - Nopeus ja laatu ratkaisevat

Kirjoittanut Pasi Julin | 24.1.2024 10:55:03

 

Tasainen kasvu vaatii investointeja. Meille laatu on elinehto, josta emme tingi, kertovat yrittäjät myynnistä vastaava Storgård ja digipainosta sekä reprosta vastaava Beijar.

KTMP on viiden osakkaan painotalo hieman Vaasan pohjoispuolella. Useasta yrityskaupasta muodostunut KTMP on tänä päivänä parikymmentä henkeä työllistävä moderni painotalo. Beijar ja Storgård tutustuivat vuonna 2008, kun yhtiö hankki Ykkös-Offset -nimisen painon. Vuonna 2024 yhtiö täyttää jo 20 vuotta.

"Voin sanoa, että muutoksia on tässä firmassa kohdattu, mutta pystyssä on pysytty ja henkilökuntakin pysynyt melko tasaisena. Oikeita asioita on siis tehty", pohtii Storgård.

 

Ricoh oli selvä valinta jatkoon

KTMP on ollut Ricohin merkkiuskollinen asiakas jo useamman vuoden ajan. Edelliset Ricohin digipainokoneet, 7200 ja 9200 -mallit on hankittu Docukselta, samoin uudet mallit, joista KTMP sai maistiaisia Docuksen tiloissa Vantaalla, kun Ricohin uusi lippulaivamalli, Pro C9500 -digipainokone lanseerattiin Suomessa. Pian sen jälkeen solmittiin kaupat uusimmasta mallista ja aloitettiin neuvottelut myös 7200-mallin päivittämisestä uudempaan 7500-malliin.

"Halusimme molemmat koneet vaihtoon, sillä ajamme koneilla todella paljon: koneet on syytä vaihtaa noin kolmen vuoden välein. Vaihto näkyy tietysty painolaadussa, mikä on meille tärkeää", kertoo Beijar.

Investointina kaksi painokonetta on merkittävä kertapanostus, mutta Beijar ja Storgård tietävät jo kokemuksesta, että vaihto kannattaa.

"Yhteistyö Docuksen kanssa on erinomaista ja palvelu hyvää. Syksyllä pääsimme Docuksen tiloissa testaamaan painokonetta ja kaupat päätettiin solmia saman tien", kertoo Beijar.

Saman mallin uuden version ansiosta painokoneiden koulutukseen riitti päivän koulutus. Nyt jo parin kuukauden käytön jälkeen näemme selvän muutokset paremmassa laadussa.

"Esimerkiksi äärimmäiset tummat kuvat saavat paremman kontrastin ja kaiken kaikkiaan kehitys on huikeaa. Laadussa ollaan lähellä offset-laatua. Ricoh on selvästi markkinoiden laadukkain digipainokone", pohtii Beijar ja Storgård yhdessä tuumin.

KTMP investoi kerralla kahteen uuteen digipainokoneeseen: Ricoh Pro C9500 johon integroitiin Duplon vihkolinja, ja Ricoh Pro C7500. 

Sopeutumista markkinaan järkevästi


Kasvua ei tule ilman kykyä uudistua ja sopeutua. Yksi esimerkki sopeutumisesta ovat kasvavat energiakustannukset ja toisaalta vaatimukset tehdä kestävää liiketoimintaa.

Keväällä 2023 KTMP hankki aurinkopaneelit tuotantolaitoksen katolle, josta paneelit ovat kiitettävästi tuottaneet sähköä yrityksen tarpeisiin. Energiansäästöä seurataan applikaatiolla ja kulutus on melkein megawatti päivässä . Paneelit tuottavat 1000 kw/h päivässä kesäaikaan.

"Taloudesta pitää olla tarkka: me kulutamme maapalloa, mutta meidän tulee tehdä sitä mahdollisimman vähillä resursseilla", kertoo Storgård.

Postin kautta järjestyvät kuljetuspalvelut ja rahti lähtee päivittäin. Monesti toimitus on perillä jo seuraavana päivänä. "Meille nopeus on valttikortti: toimitusajoilla on tällä alalla merkitystä ja tiedämme, että tilaukset on tärkeää saada nopeasti toimitettua. Joustoakin löytyy, mutta kerromme aina rehellisesti, mikä on mahdollista ja mikä ei. Se mikä sovitaan ja lyödään lukkoon, täytyy myös pitää", kertoo Storgård.

KTMP on lehtien tuottajana vahva toimija alalla: lehtituotantoja lähtee liikkeelle viikoittain. Valmis lehti saadaan painokoneesta nidottuna, leikattuna, valmiina osoitetarran kanssa Postin jakeluun. KTMP hakee edelleen tasapainoisesti kasvua: 2,6 miljoonan euron liikevaihto on hyvää, mutta kasvua saa tulla. Sopeutuminen tarkoittaa myös investointia tulevaisuuteen – järkevästi ja hyvien kumppaneiden, kuten Docuksen kanssa, kiteyttää Storgård.

KTMP:n markkina-alueena ovat lähimarkkinoiden lisäksi koko Länsi-Suomi, Keski-Suomi sekä Pohjois-Suomi.