Eräsalon kirjapainolla on pitkä historia, joka juontaa juurensa vuoteen 1933, jolloin Arvi Eräsalosta perusti yrityksen. Toiminta sai jatkoa, kun vuonna 1964 nykyisen omistajan Markku Röngän isoisä ja isä ottivat vastuun yrityksen toiminnasta. Vuodesta 2006 alkaen Markku Rönkä on johtanut yritystä kolmannessa polvessa.
Eräsalon kirjapainon yrittäjät Markku ja Werner Rönkä panostavat monipuoliseen palveluun ja nopeisiin toimituksiin. Painotalossa työskentelee kuusi henkilöä, ja yritys tarjoaa laajan valikoiman palveluja mainospainotuotteista suurkuvatulosteisiin. Tärkeä osa tuotantoa ovat tarrat, jotka muodostavat merkittävän osan yrityksen liiketoiminnasta.
Painopiste siirtyy offsetista digiin. Eräsalon kirjapaino päätyi lyhyen kilpailutuksen jälkeen investoimaan uuteen Ricoh Pro C9500 digipainokoneeseen. Uusi laite on päivitetty versio aiemmasta, ja sen avulla painotalo pystyy käsittelemään suurempia painosmääriä ja pidempiä painoarkkeja. Tämä mahdollistaa painotöiden siirtämisen offsetpainosta digipainon puolelle joustavasti ja kannattavasti.
Näemme selkeää kasvua offsetista digiin ja tähän tarpeeseen hankinta vastaa täysin, kertoo Markku.
Edellisen Ricohin koneen leasing-sopimuksen päättyminen oli pääasiallinen syy laitteiston vaihtoon. Vaihdon myötä on kuitenkin tarkoitus tehostaa tuotantoa ja parantaa kannattavuutta.
Asennus sujui mutkattomasti: laite oli toimintakunnossa yhden päivän asennuksen ja seuraavan päivän koulutuksen jälkeen. Docuksen asiantuntijat auttavat myös ohjelmistoasioissa.
Voimme lämpimästi suositella Docusta, kertovat Markku ja Werner yhdestä suusta.
Markku kertoo, että useissa tapauksissa tuotteet pystytään toimittamaan saman päivän aikana, mikä on merkittävä kilpailuvaltti ainakin Pirkanmaan alueella. Yrityksen asiakkaat ovat usein jo entuudestaan tuttuja ja tietävät tarkkaan, mitä haluavat, joten yhteistyö on saumatonta.
Asiakkaita ovat muun muassa taiteilijat ja teatterit, kuten Tampereen Teatteri ja Työväen Teatteri, joille painotuotteiden toimituksen ajoittuvat usein minuuttipeliksi ennen ensi-iltoja. Laatu on perusvaatimus. Yrityksen henkilökunta tarkistaa, ja tarvittaessa korjaa painoaineistot painokuntoon. Asiakkaan neuvonta on tärkeä osa laadunvarmistusta.
"Asennus sujui mutkattomasti"
Uuden digipainokoneen myötä huoltomiehen käynnit ovat entistäkin harvemmassa. Tarvittaessa Ricohin huollon tuki on aina ensiluokkaista.