Kun vuonna 1986 perustettu perheyritys Data-Mate Oy päätti investoida uuteen digipainokoneeseen, ratkaisuun vaikuttivat kustannus- ja työtehokkuus sekä markkinoiden monipuolisin materiaalikirjo. RICOH Pro C9500 on Data-Maten uusin laitehankinta, jolla yhtiö aikoo laajentaa tarjontaansa.
Data-Mate Oy on vantaalainen perheyritys, jonka päätuotteita ovat tarraetikettien ja rullatarrojen tuotanto sekä kartonkikoteloiden ja pakkauksen valmistus.
Kun vanha digikoneemme oli tullut käyttöikänsä päähän, lähdimme kartoittamaan vaihtoehtoja ja teimme investointipäätöksen, kertoo Data-Maten toimitusjohtaja Samu Scheiman lähtötilanteesta.
Tutkittuaan eri vaihtoehtoja, valinta oli selvä. RICOH Pro C9500 oli markkinoiden monipuolisin ja tehokkain, niin laadussa kuin tehossa. Meille oli tärkeää, että kartongit saadaan linjaston läpi hyvin, sillä kartonkikoteloiden ja pienten pakkausten valmistus on meille tärkeää liiketoimintaa. Meillä on oma stanssaus- ja liimauslinjasto, kertoo Scheiman.
Kumppaniksi laitehankinalle valikoitui Docus, jonka demossa Data-Mate pääsi testaamaan omia materiaalejaan. Laskimme Docuksen kanssa painovärien kustannuksia ja työaikasäästöjä. Luotan laskelmiin ja niillä oli iso vaikutus päätöksentekoon, kertoo Scheiman.
Tehokkuuden lisäksi on tärkeää, että huollot pelaavat. Vaikka meillä on tällä hetkellä rullatarrakoneelle pääasiallinen volyymi, haemme digipainokoneella kasvua nimenomaan kotelo- ja pakkauspuoleen, jonne meillä on jo hyvät myyntikaavat olemassa, kertoo Scheiman. Valmistamme valtavasti painotuotteita kosmetiikka- ja elintarviketeollisuudelle, joissa erilaisille kartonkikoteloille on iso tarve. Testasimme yleisimmät materiaalit ja miten ne kulkevat linjastossa läpi.
Demossa Data-Mate huomasi, että tehokkuus ja laatu on lähes offset-laatuista, joten laitevalinta oli lopulta hyvin selvä.
Meillä on jo laaja kirjo materiaaleja käytössä, mutta kysyntää on ollut sellaisille materiaaleille, joita emme ole voineet aiemmin painaa. Lisäksi pitkiä tulosteita emme ole voineet tarjota, kertoo Scheiman.
Uusi RICOH Pro C9500 antaa Data-Matelle kokonaan uuden repertuaarin tuotteita, joita se voi myydä. Esimerkiksi erilaisia peli- ja hyvinvointikortteja sekä pelejä tilataan meiltä melko paljon. Olemme niiden tuotannossa kilpailukykyinen omien leikkureiden ansiosta, kertoo Scheiman.
Docuksen järjestämässä demossa Data-Mate pääsi testaamaan paitsi materiaalikirjoja, myös käsityksen siitä, miten painovärit käyttäytyvät eri materiaaleilla. Mielenkiintoista oli etenkin se, miten voimme nyt matalemmilla kiilloilla painaa tuotteita, jolloin painojälki muistuttaa offsetia. Kiilto on ylipäätään maltillisempaa ja se myötäilee materiaalia, kuvailee Scheiman.
Data-Mate aikoo lisätä etenkin markkinoinnillisia promotuotteita valikoimaansa uuden Ricohin myötä.