Hiilinegatiivisuuden saavuttaminen edellyttää yrityksen kokonaisvaltaista muuntumista. Kyseessä on pitkä prosessi, joka vaatii sitoutumista, investointeja ja toiminnan systemaattista, jatkuvaa kehittämistä. Lähitulevaisuudessa päästöihin liittyvän lainsäädännön muuttuessa kaikki Suomen yritykset ovat tämän muutoksen edessä. Edelläkävijänä haluamme näyttää suuntaa koko toimialalle ja näin olla mukana taistelemassa ilmastonmuutosta vastaan.
Yleinen käsitys on, että ekologisesti tuotetut tuotteet ovat kalliimpia. Todellisuudessa kilpailukykymme parani hankkeen myötä, koska hiilinegatiivisuus tehostaa toimintaa ja vähentää kustannuksia. Hanketta voi rinnastaa osittain Lean-hankkeeseen, jossa useilla pienillä parannuksilla saavutetaan merkittäviä uudistuksia. Päästöjen kompensointi ei ole strategiamme mukaan ensisijainen ratkaisu. Teknologian lisäksi haemme ratkaisuja toimittaja- ja kumppaniuudistuksilla, sekä prosessi- ja järjestelmäinnovaatioilla. Boforin hallitus on linjannut, että kompensointi suoritetaan 20 % ylikompensointina, jolla saavutetaan hiilinegatiivinen status. Käytännössä hiiltä sidotaan tällöin enemmän, kuin sitä päästetään ilmakehään, eli päästöt ovat negatiiviset.
Hanke mahdollisti myös muita hienoja löytöjä. Koko yhtiön toiminnan rivikohtainen läpikäyminen antoi uudenlaisen näkemyksen liiketoimintaan ja sen keskeisiin prosesseihin. Tämä on ehdottomasti matka, jota voin suositella jokaiselle. Sanoo toimitusjohtaja Valtteri Nevalainen.
Kehittämällä muutokseen tarvittavia palveluita ja tuotteita luomme samalla uusia työpaikkoja, sekä vientiä. Uutta puhdasta liiketoimintaa ja tulevaisuudenkestäviä ratkaisuja ei rakenneta yhdessä yössä. Tarvitaan sitoutumista, toiminnan systemaattista, jatkuvaa kehittämistä, sekä strategiasta johdettuja pitkävaikutteisia investointeja. Ne yritykset, jotka ensimmäisten joukossa ymmärtävät tämän, ovat tulevaisuuden voittajia.
Haemme sisäisestä Innovaatio-ohjelmasta vauhtia kasvuun. Strategiasta johdetut innovaatiostriimit tuottavat vuosittain useita uusia liiketoiminta-avauksia. Tavoitteenamme on luoda 24 avausta kolmen vuoden ajanjaksolla. Näistä avauksista yhdestä tai kahdesta muodostuu merkittävää liiketoimintaa, 6 tuottaa jotain ja 17 kuopataan. Näin pystymme luomaan uutta jatkuvasti. Tuote- ja palveluinnovaatioiden rinnalla keskitymme hankinta-, prosessi, sekä järjestelmäinnovaatioihin, jotka vaikuttavat jatkuvasti yrityksen kannattavuuteen.
Aktiivinen keskustelu asiakkaidemme kanssa ohjaa toimintaamme. Esimerkiksi ekologisten painotuotteiden kasvava kysyntä vauhditti hankettamme kohti hiilinegatiivisuutta. Tavoitteenamme on luoda tarpeellisia tulevaisuudenkestäviä ratkaisuja yhdessä. Boforin ajatus on, että ympäristöasiat eivät ole yksittäisten ostajien päätöksen alaisia asioita. Toimimalla kanssamme olemme hoitaneet nämä asiat puolestanne. Hiilinegatiivisesta statuksesta huolimatta olemme tällä hetkellä yksi kilpailukykyisimmistä painotaloista Suomessa.
Strateginen tavoitteemme on olla aidosti erilainen vaihtoehto. Esimerkiksi pitkäntähtäimen tavoitteenamme on puukuidusta irtautuminen. Puukuidun kasvuaika on noin 8 vuotta ja tarvitsemme hiilinieluja enemmän, kuin koskaan aikaisemmin. Vaihtoehtoisten kuitujen kasvuaika on noin yksi vuosi ja energiankulutus jalostuksessa huomattavasti pienempi. Haluamme olla edelläkävijä myös tässä muutoksessa. 90% maailman paperituotannosta on puukuitua ja vain 2% vaihtoehtoista kuitua.
Docuksen toimittamat energiatehokkaat Ricohin painokoneet ovat isossa roolissa. Ricohin painolaatu, elintarvikekelpoiset värit ja luotettavuus olivat meille ratkaisevassa roolissa investointeja tehtäessä. Lisäksi meille tärkeintä on kumppani, joka ymmärtää meidän liiketoimintaamme. Docuksen liiketoimintalähtöinen ajattelu, joustavat ratkaisut ja ymmärrys painotalojen bisneksestä olivat meille ratkaisevat tekijät kumppanin valinnaksi.